Ellen  Svenska skolan Fuengirola 15/16 !

Tillbaka

I Mijas Pueblo

Nu är snart livet här som vanligt igen, mamma, pappa och Cesar lämnar nämligen Funkan imorgon. Därför är jag nu i Paccan där jag ska sova inatt. Ska fixa mig snart inför halloween festen och sedan gå bort till familjen och hänga lite in i det sista. Efter det det omsagt utgång.

Igår var vi i Mijas en stund. Det var en fin liten by uppe i bergen med utsikt över Funkan. Glassfikat var helt klart det bästa under utflykten. Efter Mijas åkte vi tillbaka och lagade middag i lägenheten, mycket trevligt. Idag var vi i Nerja. Men mer om det i ett annat inlägg.

Värdis möter familjen

Igår hade jag nästan en heldag med familjen. Hängde med dem på stranden och åt lunch mellan lektionerna. Efter skolan gick vi tillsammans hem till min värdfamilj. Där bjöds det på fika. Mina föräldrar kan ingen spanska och mina värdisar ingen engelska så jag fick agera tolk. Det var faktiskt inte så illa som jag förväntat mig. Nu är det iallafall avklarat och behöver aldrig ske igen. På kvällen gick jag mamma pappa och Cesar ut och åt en väldigt god paella.

Idag var jag i skolan som avslutades med beach volley. Nu ska jag och familjen ta bilen upp till Mijas. Det är en liten by uppe i bergen som tydligen är fin. Kram

Tres Amigos

Nu på kvällen har vi varit och ätit middag. Vi hamnade på Tres Amigos, en restaurang ägd av en svensk, då vi gick förbi där när det var svensk fotboll på TV och då ville pappa och Cesar stanna och titta. För min dem gjorde det inget att menyn var på svenska och personalen pratade svenska, ännu en dos av hemma bara. Jag åt en god köttbit, oj vad gott det var efter två månader. Innan vi åt var vi förbi shopping gatan här i stan men jag fick inte med mig något hem. Det är inte det bästa att shoppa med männen i familjen, dem ser ut att dö så fort vi nämner ordet kläder. Kram

Familjen

Cesar och utsikten från rummet

Nu har familjen kommit för att hälsa på, dem kom igår på eftermiddagen. Först var vi på hotellet och sedan gick vi ut och åt middag på ett tapas ställe, det jag åt på för några veckor sedan. Det känns konstigt att dem är här, precis som att vi är på semester. Det bästa måste nog ändå vara att jag får en paus från livet i värdfamilj, ska nämligen sova med dem hela veckan. Vi var nyss i affären och köpta massa gott så imorgon till frukost blir det knäckebröd med avokado och en med hummus, som jag längtat. Vi bor i en lägenhet/hotell på våning 14 precis vid havet och nära till skolan, det får mig att ogilla den lilla lägenhet Paccan lite extra mycket. Kvällens planer är att jag ska försöka plugga och sedan ska vi äta middag ute.

Malaga

Malaga är verkligen en fin stad jämfört med Fuengirola. Det är fina gator, byggnader och torg. Vi gick runt och tittade i affärer, jag fick med mig en topp från Zara, och vi åt lunch och fikade. Tro det eller ej men jag är numera en kaffedrickare, är stolt. Trodde aldrig det skulle ske men nu gillar jag det. Iallafall, jag som bara varit i Fuengirola tyckte det var kul med en utflykt till en betydligt större stad, fick nästan lite Stockholms känsla. När vi varit i Malaga i väldigt många timmar åkte vi tillbaka hem med tåget. Malaga ligger ungefär 40 minuter med tåg från där vi bor så det är väldigt smidigt att ta sig dit.

Imorgon kommer mina föräldrar och Cesar. Det känns sjukt att vi inte träffats på två månader och imorgon så kommer vi ses. Jag ser fram emot det mycket men är samtidigt rädd att det kommer bli jobbigt när dem lämnar. Jag saknar dem inte så mycket men är rädd att det kommer få mig att sakna allt där hemma för mycket. Just nu saknar jag mina bästa vänner mycket, faktiskt hela tiden. Men saknaden är inte jobbig alls utan det bevisar bara att jag har något bra där hemma. Jag får helt enkelt se hur det blir när dem lämnar, just nu är jag taggad på att dem ska komma. Har speciellt saknar Cesar super super mycket.

Fredag

Gårkvällen började med en middag med Fanny, Cornelia och Hanna, och även Daniel, William och deras två kompisar från Sverige. Vi letade efter en restaurang och stötte sedan på dem och då åt vi alla tillsammans. Fördelen med att Funkan är så pass litet är att alla hänger på samma ställen. Efter det gick vi tillsammans till Midnight där massa människor var, och sedan såklart till Foreplay. Kvällen var sjukt kul men den hade tyvärr ett slut då vi måste vara hemma till tre.

Efter allt för lite sömn ska jag nu till Malaga med en massa tjejer. Det står shopping och lunch på schemat.

Volleyboll

Detta är mitt vintertäcke. Något jag verkligen kommer uppskatta hemma i jul är mitt duntäcke och påslakan! Här har man bara lakan och en tjockare filt

Idag hade jag idrott i skolan på stranden och vi körde volleyboll, underbart. Det andra roliga med dagen är att Killergame har börjat. Reglerna är att man har pass om två personer håller i ens öron, vilket gör det väldigt svårt. Det började klockan 15 idag så det är inte förens imorgon det drar igång helt. Då det är en liten skola både till antalet elever och själva byggnaden så lär spelet gå snabbt. Mitt mål är iallafall att klara morgondagen och döda en person.

Imorgon är det fredag vilket först betyder en lång skoldag, men sedan på kvällen ska jag ut och äta middag och sedan dansa. Den här helgen kommer bli väldigt rolig.

Ensalada

Ronda

Skoldagen idag var lång. Hade två raster på mer än två timmar vardera, dock så har det varit 26 grader idag vilket gjorde dagen bättre. Efter skolan gick jag hem och åt mellis för att sedan gå tillbaka till skolan och köra ett tabata pass med massa tjejer från skolan. Klockan 7 gick jag hem till Los Pacos och åt middag. Jag börjar tyvärr få sämre mat, inga goda fruktsallader längre. Idag fick jag en sallad med kall halvmosad potatis, lök, ägg, apelsin och granatäpple. Jag tycker om det mesta men den var riktigt äcklig. Tydligen är det en typisk rätt man äter i Malaga.

Svar till Matte; Nej jag har inte piercat mig utan har ett hål i tungan, och det är ungefär 55 dagar kvar tills jag kommer hem :)

Dag femtiotvå

Just nu i min SSCDS tröja

Landade för en stund sedan i sängen efter att ha dansat salsa i skolan. Trots att det är väldigt segt att sitta och vänta i skolan innan så går man alltid därifrån med en bra känsla. På bara några få lektioner har jag lyckats bli riktigt duktig. Annars är livet här inte så speciellt för tillfället. Det är sämre väder än innan och dem flesta går bara och väntar på att familj och vänner ska komma ner, och som jag sa i det tidigare inlägget så väntar även jag. Imorgon ska det vara soligt och jag har planerat att gå till stranden på ena håltimmen och läsa min engelska bok.

Familjen

Cesar och Mamma i Indien

På söndag kommer mamma, pappa och Cesar hit. Dem ska bo i en lägenhet/hotell och då ska jag bo med dem. Det ska bli hur skönt som helst att kunna välja exakt vad man vill äta till frukost och kunna laga lite mat själv. Det ska även bli kul att visa dem Funkan och mitt liv här, det är ju trots allt lite skillnad från hemma. Jag har inte höstlov här så kommer gå i skolan medan dem är här men efter skolan ska jag vara med dem och kanske åka på lite utflykter. Dem stannar i en vecka så vi har iallafall några lediga dagar tillsammans.

Grekland

Hittade dessa bilder när jag tittade igenom min dator. Dem är tagna sommaren 2014 när jag, Johanna och Joanna var i Grekland, bara vi tre. Detta är bara ett urval av bilder, det finns hur många som helst.

Bailar

Efter Ronda gick jag hem och fixade mig och mötte sedan upp Hanna, Cornelia och hennes kompis från Sverige för att ta en taxi hem till en kille i min klass. Det blixtrade och regnade men eftersom att vi var inomhus och på hans altan var det ganska mysigt. Efter någon timme åkte vi alla tillbaka till Fuengirola för att dansa. Kvällen var väldigt kul och händelserik haha.

Ronda

Igår åkte vi till Ronda med skolan. Vägen dit var inte speciellt rolig då den gick runt runt och runt upp på berget, det var verkligen en krokig väg. När vi kom dit gick vi först till ett cafe för att ladda upp efter bussresan. Sedan gick vi till en tjurfäktningsarena. Vi fick veta lite och se hur det går till vilket var intressant. Efter det gick vi runt i den gamla staden och tittade på utsikten över bergen. När det var dags för lunch började det regna en massa och det fortsatte hela dagen. Det resulterade i att vi tog en väldigt lång lunch tills vi var tvugna att ge oss tillbaka till bussen. Det var kallt och alla var blöta. Resan var rolig men den hade nog varit betydligt mycket bättre om vi hade haft vädret på vår sida.

Me siento bien

Min frukost

Fredag idag, har ju bara varit i skolan en dag denna vecka men denna fredag kom ändå lägligt. Vaknade upp klockan 10 och gick ner och åt frukost. Mjölk med chokladflingor. Jag försöker att inte äta det men ibland får man unna sig. Efter det blev det lite film tittande och nu försöker jag skriva lite på min första företagsekonomi uppgift. Har precis ätit lunch hemma med hela familjen, alltid lite stelt då dem tenderar att prata väldigt fort med varandra och då sitter jag bara där som ett stort frågetecken. Missar en av mina favoriträtter idag i skolan, pannkakor. Själv åt jag kyckling, min värdfamilj har en pollo (kyckling) -fetish så jag blev inte så förvånad när det serverades.

Idag efter en vilodag är jag kry igen och ikväll ska jag till Svenska Kyrkan för häng med vännerna. Då jag ska upp klockan 8 imorgon är det inte lämpligt att vara ute till klockan 3 så det får vänta tills på lördag. Har inte varit ute på ett tag nu så är mer taggad än någonsin att gå ut på lördag. Kram.