Ellen  Svenska skolan Fuengirola 15/16 !

Värdis möte

Soppan i mitten var det värsta jag ätit här

Kom precis hem från värdis mötet i skolan. Först samlades alla värdisar i aulan medan vi elever satt och väntade i matsalen. Sedan serverades det tapas som var helt okej. Min madre gick hem direkt efter mötet och precis som jag sa innan så tror jag inte att hon ville vara där, vilket gjorde det lite stelt. Men det var en mysig kväll med amigos helt enkelt. Imorgon har jag hockeyträning, är nervös då jag inte åkt skridskor på ett tag...

Skolfoto

Fanny och Majsan på Dulces

Idag på rast nummer ett gick jag och massa tjejer till Dulces och pluggade. Denna gång blev det ingen frappe utan jag drack istället te för att känna mig någorlunda nyttig. Sedan var det spanska, lunch och skolfoto. Skolfotot tas av elever och resultatet blir nog väldigt speciellt, men det är lite kul med något som skiljer sig från de klassiska klassfotona. Efter skolan var det gruppterapi där det pratades om ferian som är nästa vecka, mer om det när det inträffar.

Ikväll är det tapas och värdfamiljsmöte på skolan. Jag ska gå dit med mina värdisar men det känns som att dem verkligen inte vill utan bara känner sig tvingade haha.

En månad

Först och främst vill jag påpeka att idag har jag varit här i exakt en månad. Det har varit en väldigt bra månad med mycket nya intryck och jag måste ge mig själv en eloge för att ha klarat av det så pass bra. Jag har knappt haft någon hemlängtan och jag trivs super med båda vänner, skolan och värdfamilj. Jag har ni gjort detta till min vardag och mitt rum känns som mitt rum.

Tillbaka till verkligheten. Dagen började med att jag vakande halv åtta när jag egentligen hade planerat att gå upp klockan nio. Det lät som att madre började städa på morgonen och det är ovanligt av henne att vara uppe så tidigt. Men tydligen var det en målare som hon stod och pratade med samtidigt som han målade om hela hallen. Det verkar som att dem ska måla om hela lägenheten från gult till vitt, och det ser hittills mycket finare ut än innan. Tror dock att mina blåa väggar får fortsätta att vara blåa. Så ja jag åt min frukost och gick till skolan med sällskap av Josefine och Celine.

Efter skolan hade jag salsa. Jag missade förra gången så det var svårt att hänga med men jag gav inte upp. I början ville jag bara att det skulle vara slut så jag aldrig mer behövde komma tillbaka för jag förstod ingenting men sedan kom jag in i det och då var det kul, är nu expert på enshofla och delakano.

Ovan ser ni en bild på min middag. Grillad korv med bröd var helt okej men den gröna linsgrytan är numera en favorit. Till efterätt fick vi sedan en choklad crepe, mums. Padre har även fyllt på med massor av kakor som är så svåra att motså så det fick bli en sådan också, jag som tänkte vara lite mer nyttig denna vecka... Efter middagen gick jag och Sandra en promenad i området. Det finns hus som liknar mini slott här och gatorna är så fina, måste gå förbi när det är ljust ute och ta kort. När vi nästan var hemma gick vi förbi en skandinavisk butik! Just nu var den ganska tom men han i kassan sa att det skulle komma in fler saker om två veckor. Kram

Ensamhet

En stor skillnad här från hemma är att det kan bli ganska ensamt. Hemma i Sverige spenderar jag lite tid på mitt rum. Jag sitter och pluggar i soffan framför TVn eller i köket samtidigt som pappa lagar mat eller som Cesar gör sina läxor. När jag äter middag är det alltid med någon i familjen och sen på kvällen efter träningar och sent jobb slutar det alltid med att hela familjen sitter i soffan och tittar på nyheterna eller liknande framför kvällsfikat. Mamma och Pappa dricker kaffe och jag brukar äta frukt och dricka te. Det är inte förens sent på kvällen som jag går in på mitt rum för mig själv.

Här går jag direkt upp till mitt rum när jag kommer hem, det är ett "hola" och sen frågar madre hur jag mår och jag svarar som vanligt "bien".  Jag går oftast inte hem direkt efter skolan dock men det är ändå direkt upp på rummet. Jag äter inte mellis i köket då det känns jobbigt att sitta i vardagsrummet där matbordet är medan alla sitter i soffan och ser på tv. Jag går ner och äter middag när padre ropar att det är mat och delar några meningar på spanska men inget mer. Efter maten är det upp på rummet igen. Som tur är så bor jag ju inte ensam utan jag bor med min roomie Sandra. Hon fyller det mesta av tomrummet men jag måste ändå erkänna att jag saknar när pappa står i köket och lagar mat och kvällsfikat. Jag saknar inte min familj särkilt mycket men att ha sällskap, jag är nog ganska sällskapssjuk har jag kommit på.

El Chorro

I lördags på eftermiddagen möttes vi av ett väldigt trött gäng som kommit hem från El churro med den bussen som vi sedan skulle hoppa på. Det var tre tjejer som ramlat på cyklen och var skadade och i prencip alla sa att det var hemskt. Men vi åkte i alla fall dit och bussresan tog drygt 1h. Det var kul att se något utanför Funkan för första gången. När vi kom dit satte vi upp vindskydden och grillade hamburgare. På kvällen hände inte så mycket förutom en tur i en tunnel där det fanns fladdermöss. Vi spelade lite kort och mös under vindskydden men sen var det dags att sova.

Natten var inte så illa som jag trodde. Jag sov bredvid Alice och Malin och vi låg nära varandra så vi inte skulle frysa. Trots att vi sov på hård mark och runt ljud så sov jag gott och frös inte ihjäl, filten som madre gav mig var som tur varm.

På söndagen var det väckning klockan 8 och sen klockan 9 började aktiviteterna. Vi cyklade, paddlade, klättrade och hasade oss ner för ett berg med en lina. Det var sjukt jobbbigt att cykla då vi skulle ta oss upp för ett högt berg. Det var många som gick vilse vilket drog ut på tiden så vi åkte inte hem förens sent på söndag eftermiddag. Dessutom så var vi tvugna att åka förbi Marbella och lämna tillbaka cyklarna och packa ut allt ur bussen. För att tala klarspråk så var vägen från El Chorro genom Marbella till Fuengirola som att åka från Gullmarsplan till Sköndal men först förbi Tyresö. Det vill säga det var en väldig omväg. Jag och tre till tapapde bort oss i Marbella, vilket var lite klantig, men tillslut kom vi hem till Funkan. Resan var lite jobbig men kul och stället vi var på var verkligen vackert. Vattnet var blått och vi var omringade av berg och olivlunder. Att sova utomhus mitt i ingenstans i Spanien är något jag aldrig lär få möjligheten att göra igen.

SSCDS till El Chorro

Boxningsgänget i måndags

Godmorgon. Igårkväll hamnade jag på en bar med vänner, gic dock hem tidigt för var inte på danshumör och ingenfrån Paccan var ute så ville inte gå hem själv sent. Så klockan halv tolv gick jag och Emmy hem. Det slutade med att jag låg  min säng och kollade Gossip Girl och åt marabou, precis som planerat. Idag ska jag packa och äta lunch med madre och padre. Sandra är inte hemma så ska äta med dem själv. Spanskan just nu är inte så bra då jag slutat anstränga mig så frågan är hur lunchen ska gå. Klockan halv fyra ska jag ta mig bort till skolan för att åka en bussresa till El Chorro. Jag kommr ta med mig min kamera dit för det är tydligen väldigt fint där, googla på El Chorro Malaga så ser ni .

Dagens roliga idag var att jag har blivit moster åt en liten pojke. Vi kommer dock inte ses förens i jul vilket är tråkigt men åh vad jag ska pussa på honom då.

Fredag

Idag var det en av mina favoriträtter till  lunch, pyttipanna, och sedan till efterätt yoghurten på bilden. En gång i veckan får man yoghurt och denna kockos yoghurt är att dö för. Efter skolan gick jag och Cornelia till stranden och sedan kom även Johanna och Gustav.Det är helt tomt i funkan nu när halva gymnasiet åkt till El Churro, det känns jätte konstigt. På eftermiddagen gick jag, Johanna och Gustav en runda på stan och det slutade med att vi satte oss på Conrados. Jag ska äta hemma snart så tog bara en juice/smoothie, vet inte vad det var men den var god. Påväg hem från stan köpte jag en mobilladdare för endast 35 kronor på kinesen. Kinesen här har allt och allt är så billigt. Me gusta mucho.  Ikväll blir det en lugn kväll, skönt. Hade tänkt att kolla på Gossip Girl för mig själv men ska snart möta upp Cornelia så ska vi ta en promenad med hennes hund. Till och med jag som inte gillar djur älskar den! Okej har träffat den två gånger men den är super gosig. Efter det antar jag att vi möter upp några andra utav dem få som är kvar här. Kram

Stranden

Havet var helt stilla idag och därför kristallklart

Min första lektion idag var samhällskunskap, allt det jag skrivit tidagare på lektionerna var helt försvunnet på google drive vilket gjorde denna morgon mindre bra. Skollunchen var väldigt god vilket vände på dagen. Det var fisk, får bara kött här hemma oh börjar bli less på det. Hade även idrott i dag som sagt och vi var ett gäng på tio personer som körde innebanby, fast utomhus. Det var kul men väldigt varmt i den stekande solen. Efter idrotten slutade jag och då gick jag ner till stranden. Vattnet är iskallt, det gör ont att bada och det var nästan för varmt i solen så efter ett tag gick jag hem. Missförstå mig inte, jag älskar värmen men inte kombinationen av sol, sand överallt och kallt hav. Kvällen ser ut som varje kväll här på vardagarna, middag klockan 20 (har sagt att jag gillar tidiga middagar), sen plugga lite och förhoppningsvis orkar jag ta mig ut på en springtur innan jag ska sova. Börjar få rutiner här vilket är skönt. Imorgon har jag kort skoldag då halva skolan ska till El Churro imorgon men jag åker på lördag. Vet inte om jag sagt det men ska till El Churro på övernattning i helgen.

Yoga

Skoldagen var lång och hann med både en fika på Dulces bestånde av en chai frappe och sen stranden på rasten. Efter skolan gick jag hem och åt en mega stror mellis då jag var ensam hemma. Tycker inte om att stå i köket länge annars, så det var så skönt att vara ensam. Runt sju mötte jag upp Hanna och Fanny och vi gick sedan en lång promenad bort till castillot som ligger på andra sidan Funkan från där jag bor. Där körde vi lite styrka och avslutade med yoga lätt av Hanna. Vi hade vårat yogapass på stranden i solen, me encantada. Sedan traskade jag hem till Paccan där det bjöds på middag direkt när jag kom hem. Åt soppa och med ett par mindre goda korvar. Dem var rosa och till och med jag som gillar det mesta tyckte inte om dem. Efter maten visade padre att han köpt ny frukost till oss, ännu mer choklad flingor samt donuts. Skypade precis med familjen och dem hade en rundtur i huset. Allt såg ut som vanligt, det fick mig dock att sakna min säng. Kram.

Ett stycke Spanien

Mätta och belåtna chicas påväg hem // Räkor och supergoda friterade spenat bollar(?)

Friterad ost // Ensalada de rosa(?) dvs spansk potatissallad.

Åt resans godaste måltid idag. Eller ja nu kom jag på mig själv att säga resa, detta är ju ingen resa utan numera mitt liv. Vi åt på  ett tapasställe. Bianca och Bella som bor här beställde in massa spansk mat. Dem bruna ovala friterade sakerna var bland et godaste jag ätit. Det var friterad spenat och oströra tror jag, det låter inte så gott men det var drömmigt. När mina föräldrar kommer ska jag helt klart ta med dem dit. På torget spelades musik och det var full rulle trots att det var tisdag. Det är verkligen en skillnad från Sverige, vi gick därifrån klockan halv elva och det var fortfarande folk som precis fått in sin mat. Alla åt och drack gott och det gick på ungefär hundra kronor per person, så värt. Godnatt.

Tapas

Det är fruktträd längst hela vägen hem från skolan.

Hade en kort skoldag idag, endast tre lektioner. Jag har alltid (oftast) gillat att gå till skolan och trots att det är lite jobbigt att stiga upp på morgonen så gillar jag skolan här mer än någonsin. Kom hem för en stund sedan men ska snart vända för att gå på salsan i skolan. Sen efter det ska jag och ett gäng tjejer ut och äta tapas. Det har gått tre veckor och har inte ätit ute ännu, bara lunch en gång.

Hace calor

Sov i hela 10 timmar inatt och har sovmorgon, så morgonen började bättre än gårdagens. Ska snart gå till skolan i strålande sol. Det ska bli uppåt 32 grader idag enligt Iphones väder. Slutar halv fyra idag och sedan är det salsa klockan fem. Innan salsan stannar jag antingen i skolan och pluggar eller går till stranden. Ovan ser ni bilder på mitt kök och vardagsrum. Vardagsrummet är som hos farmor och farfar men det är väldigt rent och fräscht i alla fall. Köket är pyttelitet men likar lite det där hemma då vi har blåa luckor hemma i Sverige också. Nu väntar snart  Celine på mig utanför min dörr, ha en bra dag i Sverige.

Lökigt

Bilder från boxningen

Min morgon började mindre bra. Kom verkligen inte upp ur sängen, hade inte tid att äta frulle, glömde skåpnyckeln och behövde springa till skolan. Men humöret ändrades genast när jag kom till skolan. Maten i skolan var god och allt var super.

Efter skolan gick jag hem och åt mellis och sen gick jag och ett gäng till en boxningsklubbi Mijas. Jag har kört boxning tidigare med fotbollslaget ganska mycket och då tyckte jag inte att det var kul utan bara riktigt jobbigt. Vi började med hopprepp och redan då var jag svettig. Sedan lärde vi oss teknik och körde slag blandat med styrka. Mitt i passet gick vi ut och sprang och ah vad jobbigt det var. Sedan fortsatte vi i hallen och körde i totalt 1 h 45 min. det var längesedan jag svettades så mycket och jag lär ha världens träningsverk i morgon. Älskade dock det och ska nog fortsätta. Ni som känner mig vet att jag aldrig kan bestämma mig och förra veckan var det hockey och salsa och denna vecka boxning. Jag får helt enkelt se hur jag gör men hur som helt så måste jag träna regelbundet här och boxningen skulle vara bra. Nu är det förhoppningsvis snart middag, är dö hungrig. Hasta manana.

Svar på kommentar

Kan du inte berätta lite mer om skolan där i Spanien? Hur mycket det kostar? Åkte du själv? Hur har det gått hittills?

Hej, såklart kan jag berätta om mitt liv här. Det är väldigt kul att få sånna här kommentarer så fråga på alla. Jag har bara varit här i tre veckor men jag känner redan nu att jag gjorde ett bra val när jag valde att tacka ja till min plats här. Det finns såklart vissa stunder då jag saknar mina vänner, men det har bara hänt ungefär två gånger och det går över snabbt. Jag tror och hoppas verkligen att det här kommer att bli det bästa året i mitt liv som många tidigare elever beskriver det som.

Det kostar 600€ i månaden för att bo i värdfamilj och sen behöver man betala skolpengen men den financieras oftast av kommunen, jag vet bara en person här som var tvungen att betala den. Men alla kommuner i Stockholms län betalar den vet jag. Sen så kostar det att leva här också, dvs fika, shopping, middagar, utgångar osv. Du gör alltså av med mer pengar här än hemma. Jag är dock förvånad över hur lite pengar jag spenderat och dem som känner mig vet att jag är sparsam men här är jag verkligen inte det utan det har bara blivit så att jag och alla andra äter hemma och sen ses. Men om man verkligen vill så klarar man sig på studiebidraget.

Jag åkte helt själv hit. Jag visste om två tjejer som skulle åka men jag hade aldrig träffat dem förut. Det är ganska många som åkte hit men en vän och det tror jag absolut har sina fördelar genom att man i börja har någon att hänga och snacka med om det som hänt. Men samtidigt så är det modigt att åka ensam och det är många som gör det.

Det jag insett redan nu är att sammanhållningen på skolan är helt annorlunda från hemma. På VRG hängde jag inte alls med dem i min parralellklass men här är man med alla. Det är såklart redan grupperingar men det tycker jag är lite skönt då man har några att vända sig till.

Och om någon är nervös över hur det är att bo i värdfamilj så är det helt lugnt. Jag är usel på spanska och madre och padre kan ingen engelska men vi lyckas kommunicera ändå. Jag har redan lärt mig att förstå spanska på en helt ny nivå. Det är dessutom som att bo på hotell, dem fixar verkligen allt och vill inte ha hjälp om man frågar. Det har givetvis sina negativa och positiva sidor då man till exempel inte kan bestämma mattiderna osv, men att få rummet städat varje vecka klagar jag inte på.

Oj det blev ett långt svar som är väldigt osammanhängde men om du eller någon annan har någon mer fråga så kommentera! Kram.

Hasses helg

Har inte haft en sekund över denna helg så nu kommer en liten summering om vad jag har haft för mig. I fredags efter middagen hängde jag hos en tjej med ungefär tolv andra tjejer. Det var trevligt och speciellt då jag knappt pratat med några av dem förut. Senare på kvällen drog vi vidare till midnight och sedan foreplay men där gick tyvärr inte allt som planerat. Avslutade iallafall en bra  kväll med en kebab från starkebab för att sedan vandra hem till Los Pacos med Celine.

Bakar kladdkaka i skolan

På lördagen varvade jag strandhäng med kladdkakebak. Lisa i skolan hade annordnat att man kunde gå till skolan och baka och vi tog tillfället i akt. Det var många där och det var väldigt gott. Efter det gick jag och gurlsen till stranden för att sedan gå hem och stress äta middag. Ingen var hemma när jag kom hem och jag och Sandra behövde verkligen äta tidigt men det blir lite problem när man inte vet om man får laga mat själv osv. Det är helt klart en av de negativa sakerna med att få allt serverat, man vet inte om man ens får laga mat själv när det krisar eller om det är oartigt.

Bianca och Ellen // Maja, Celine och Fanny på bussen

Efter middagen tog många från skolan en buss till en tjej i samklassen. Hon bor en bit utanför Funkan och hon hade bjudit in alla på en fest. Det badades i poolen och snackades, det som var kul var att det var så många där från skolan. Men efter ett tag tog vi alla en taxi hem till funkan och fortsatte att dansa där.

Jag har i alla fall haft en väldigt rolig helg som fortsätter lugnt  idag. Förhoppningsvis blir det stranden idag, vi måste passa på nu när det fortfarande är fint väder för den känns som jag sa tidigare att det redan börjar bli kallare. Annars ska jag bara vara hemma och ladda upp inför skolveckan samt träna. Lever så ohälsosamt här och har inte fått in några träningsrutiner alls.  Btw, vad tycker ni om mitt nya tilltalsnamn Hasse? Kram.