Ellen  Svenska skolan Fuengirola 15/16 !

Voy a bailar

Påväg från stranden till skolan på lunchrasten

Äntligen fredag. Idag serverades det pannkakor i skolan, och tydligen gör det det var tredje fredag. Me gusta mucho. Kom precis hem från skolan och ska nu plugga ett tag så jag har resten av helgen ledig. Efter det tänkte jag ta en nap, fixa mig, äta middag och sen voy a salir. Vet dock inte exakt vart jag ska men förmodligen går jag och las chicas hem till någon innan och sen ut för att dansa.

Rugby

Cool toalett i skolan // Dagens goda skollunch

Palm på strandpromenaden // Tobias och Gustav efter skolan

Idag hade jag min första idrottslektion och det var verkligen något utöver det vanliga. Vi sprang ner till stranden (5 min) och först körde vi lite lekar som tunnelkull och sedan vattenrugby! Det var verkligen kul och vi var bara nio stycken som körde men alla gick verkligen in för det. Idrott på stranden istället för att tvingas stå ute i regnet, jag klagar inte. Efter idrotten slutade jag och då gick jag och Celine ner till stranden och sen kom det massa andra. Vi pratade och solade och helt plötsligt var klockan sju. Dagens negativa blir att det känns som att det börjar bli svalare här. Pooler har börjat stängas för vintern och vatten leksakerna vid stranden har tagits bort. Termometern visar dock 27 grader. Nu ikväll ska jag äta träna plugga sova.

Och till dig Lisa, konstigt nog fanns det folk som var mycket sämre än mig på salsa ;))

Dag nitton

Fina Fanny och Jenny

Solar i morgonsolen mmm

Hur god???

Den här dagen har varit väldigt bra, hade endast två lektioner dessutom. Började morgonen med historia och sedan gick jag och las amigas till stranden. Klockan var bara tio då så det var fortfarande ganska svalt och morgonsol och så härligt! Efter två timmar gick vi tillbaka till skolan för lunch och sedan spanska. Då jag inte hade någon religion idag så slutade jag halv två och efter det gick jag och Fanny till stranden. Klockan fem hade jag gruppmöte i skolan. Innan var jag taggad på gruppmöterna men dem är väldigt korta och känns inte givande, men mysigt att prata med blandade personer från skolan. Klockan halv sex gick jag hem till Cornelia där vi åt köttbullar, äntligen (?) lite bekant mat. Men vi chillade några där och åt mellis och sen gick hem.

Nu står padre nere i köket och lagar en spansk soppa. Jag gillar ju det mesta men igår när dem skulle förklara vad det var vi skulle äta idag så lät det inte så lovande men vi får se. Slutar detta inlägg med att säga att jag älskar livet här, kram.

Salsa

Gruppen lär sig svåra steg // Maja och Celine

Idag efter skolan var jag på salsa. Det var första gången idag och prova på gång men jag ska helt klart fortsätta. Det är i skolan i aulan och han som håller i det är spansk. Vi var ett ganska stort gäng nu men många lär nog hoppa av snart. Idag lärde jag mig ganska mycket och det var inte lätt men kul. Om jag förstod det rätt så kommer vi att uppträda på olika evenamang som ferian med mera, samt dansa på salsaklubbar ibland med gruppen. Jag kommer vara salsa kung när jag kommer tillbaka.

Nyss åt jag padres goda hamburgare med pommes och nu ska jag titta klart på dagens paradise hotell avsnitt för att sedan bege mig ut och springa på strandpromenaden. Hoppas Sverige tar hand om er väl där hemma.

Caliente

Me gusta mucho

Väldigt varmt här i Spanien idag, har dock bara varit inomhus förutom när jag ätit men när jag gick hem från skolan var det lök. Iphones väder säger 33 grader just nu, klagar inte. Idag var jag i skolan som vanligt men det var rätt chill, skolan har knappt kommit igång ännu. Efter skolan gick jag, Maja, Ellen, Fanny, Celine, Bianca, Angelica och Bella till ett cafe där jag åt en god tomatmacka. Minns inte namnet men det är tydligen väldigt spanskt. Kom precis hem och ska ta något att äta (igen) och plugga, förutspår att det kommer bli sen middag ikväll då roomie har simning tills klockan nio. Juste jag ska kanske börja spela hockey i oktober! En tjej i min klass ska det och ja jag kan ju iallafall åka skridskor så jag ska med och testa och sen får jag se hur jag gör. Det är dock med ett herr seniorlag, men är sjukt taggad. Men först ska jag testa på salsa imorgon. Hasta luego.

Kvällsdopp

Pic från kvällsdoppet

Från prommisen till mataffären

Idag har jag gjort... inget. Jag har verkligen hållt igång nu konstant i 16 dagar så jag behövde en vilodag. Jag har pluggat religion och spanska så nu ligge rjag i fas. Dagens stora händelse måste nog vara när jag under lunchen pratade politik med madre och padre på spanska. Annars så pratar jag inte jätte mycket här hemma för jag orkar inte haha men det är kul med lite mer utvecklade samtal ibland. Innan lunchen gick jag och Sandra till supermarcadon och köpte godis. Nu kom jag precis hem från ett kvällsdopp med Sandra och snart är det Pizza middag. Just nu skypar jag med bästisar, vi har lovat varandra att göra det varje söndag. Som jag saknar dem.

Söndag

Hola. Igår var jag på stranden hela dagen och körde volleyboll med ett gäng från skolan. Klockan sju gick jag hem och tog en power nap då jag endast sovit 4 h den natten. Sedan åt jag middag, som int evar en höjdare. Madre är inte ett pro på att laga mat men padre gör hur god mat som helst. Måste på ett snällt sätt försöka förmedla att jag föredrar padres mat haha. Tydligen är det inte bara jag som lagt märke till detta utan tidigare gäststudenter som bott här har sagt samma sak. På kvällen gick jag och fem tjejer hem till en tjej i trean där vi drack gott och snackade för att sedan bege oss mot bargatan. Jag var väldigt seg men jag hade iallafall en rolig kväll! Idag känner jag mig lite halvt sjuk och har saker att göra här hemma så skippar stranden trots att det är 30 grader och sol. Nu ska jag väcka Sandra till liv som jag tror fortfarande sover så vi kan gå och handla massa godis.

Ska börja ta lite bilder från och med idag så jag har några att lägga upp på instagram och här på bloggen

Lillebror

Jag och Cesar

En person jag saknar varje dag är gullungen till höger. Om sex veckor så återförenas vi igen då han, mamma och pappa kommer ner över höstlovet.

Inspark

Bild från middagen snodd från skolans Facebook sida.

Igår klockan sju var det pizzakväll på skolan. Det kändes nästan som att man var på bal då alla klätt upp sig fint och satt och åt på långbord i skolan. Efter det blev vi indelade i lag, jag i lag svampbob och då började nollningen/insparken. Vi gick först runt och gjorde uppdrag för att sedan avsluta med lekar på stranden. Det var sjukt kul och bra uppstyrt av treorna. Efter ett tag avslutades allt och då gick hela skolan vidare till bargatan. Vi var säkert 50 personer som satt vid ett långbord på Midnight för att sedan gå till Foreplay och dansa. Klockan två gick jag och Celine hem till Paccan och sedan efter att ha facetimat med Ella så somnade jag.

Idag är planerna att plugga och träna och sedan förmodligen stranden på eftermiddagen. Sen på kvällen antar jag att jag ska ut igen men vi får se hur det blir. Tog tyvärr inga bilder igår då jag endast bar runt på min spanska telefon, aka Nokia. Men vet att andra personer tog bilder så om jag får tag på några så snor jag dem.

Nionde september

Skola idag och sen poolhäng. Gick sedan en runda på stan och hittade en väska som är bra att ha på kvällarna. Ligger just nu i sängen med värsta Matkoman efter en annorlunda Taco middag (strimlad skinka i sås istället för köttfärs). Nu ska jag sova och ladda inför imorgon då det är första helgen med utetid klockan tre.

Dulces

Guapas en Dulces

Onsdag idag vilket betyder lång skoldag. Eller jag har endast tre lektioner men två timmars hål mellan lektionerna. På första håltimmen gick jag och några först förbi Dulces och sen till Molly och Fredrikas pool för att sola. Har förmodligen redan sagt det men Dulces här drömmiga frappes, mums. Sedan gick vi tillbaka till skolan för lunch och spanska. På rasten efter det gick jag till stranden för att sedan avsluta dagen med religion. Hade även ett obligatorisk gruppsamtal med Lisa efter skolan om hur vi har det i värdfamiljen men främst om säkerheten inför den första utekvällen. Är super taggad på insparken på fredag.

Vamos a la piscina

Hanna och Fanny

Hade sovmorgon idag tills klockan 10:15 och åt chokladflingor till frukost, bra start på dagen. Efter skolan gick jag, Fanny och Hanna till Fannys pool. Det var och är fortfarande 31 grader idag (enligt snapchat). Kom för en stund sedan hem till Paccan och inväntar middag. Madre sa att det blir något med spaghetti, resten förstod jag inte utan jag nickade och log. Senare ikväll ska jag springa längst strandpromenaden och avsluta kvällen framför Idol och Paradise Hotel. Om jag förstått det rätt så är min kompis Malikah med på Idol ikväll så alla ni som läser borde se det! Nu väntar religion läxan, mindre kul. Denna dag har varit super bra, har börjat komma in i rutiner här nu och gillar det verkligen. Det enda negativa är att mitt WIFI på mobilen i mitt rum slutar fungera väldigt ofta.

Höst?

Middagen igår, potatisomelette med kykling // Imorse påväg till skolan i regnet // Just nu

Hola från ett regnigt(!!) Funkan. Imorse när jag gick till skolan regade det sjukt mycket och det regnar fortfarande. Tydligen är det ovanligt att det regnar vid den här tiden på året så jag hoppas att vädret vänder. Annars har jag bara varit i skolan idag och pga det dåliga vädret gick jag direkt hem efter skolan och har nu försökt plugga ett tag. På grund av extremt ointresse i religion samt att katten vägrar gå bort från skrivbordet gick det mindre bra.

Igår var jag på Miramar med amigos. Köpte en ny väska från Mango som jag även tittat på lite i Sverige. Vill dock inte använda den ännu då den är i mocka och vill inte ha den på stranden, kanske inte det smartaste att köpa en sån väska men den är fin. Vi åt även lunch där och sen på kvällen var det tänkt att värdisarna, jag och Sandra skulle på Kina restaurang men nej tydligen så blev det middag hemma istället. Besvikelsen när det blev potatisomelette istället...Förutom dem senaste två dagarna är maten jag får hur god som helst, ikväll blir det paella! Vet inte om jag skrivit det innan men mattiderna här är galna, middag klockan 22. Desutom vågar jag ännu inte ta vad som helst i kylen när dem ser på, men antar att det släpper efter ett tag. Kram.

Söndag

Bilder från springturen

Idag började jag dagen med ett träningspass, mitt första här i Spanien. Jag sprang i mitt område och upp i bergen, sjukt jobbigt. Sedan körde jag benövningar i huset innanför grinden. Det är stenplattor som är utomhus fast ändå inomhus som är ett bra ställe att köpa fys på.

Klockan 12 idag ska jag åka till Miramar för shopping. Det är det enda shoppingcentret här i funkan men det ska tydligen vara rätt bra. Det är och ska vara lite sämre väder så det är ingen ide att pressa på stranden, jag som planerat att bli brun. Men i veckan ska det iallafall bli sol så håltimmarna lär spenderas på stranden.

Saker jag saknar

Nu när jag varit här i en vecka har jag kommit på en del saker jag kommer eller redan saknar med Sverige som jag tänkte lista upp.

- Mattiderna. I Sverige äter jag middag klockan halv sex men här äter jag klockan nio ungefär. Nu i början vill jag inte gå och ta vad som i kylskåpet dessutom så i skrivande stund dör jag av hunger.

- Stockhoms kranvatten. Här hemme dricket jag endast flaskvatten, vilket betyder att det ständigt är ljummet. Svenskt vatten är inte något jag kan få tag på heller tillskillnad från till exempel marabou

-Lösgodis. Äter dock det just nu då jag fick med mig lite hit men det är det bästa jag vet och vet att jag komme crava det så mycket snart. Det finns mycket svenska butiker här nere men inget vidare lösgodis.

- Min säng. Här är min säng 90 cm och hemma 120. Även fast det här redan börjar kännas som mi casa så är sin egen säng alltid den bästa.

- Mina bästa vänner. När man åker bort inser man hur bra man har det hemma. Hemma vet jag var alla finns och jag behöver inte anstränga mig när jag är med vänner. Förhoppningsvis blir det så här efter ett tag men givetvis är det inte så i början.  Ännu har jag inte haft någon stor hemlängtan men jag vet att den kommer.