Ellen  Svenska skolan Fuengirola 15/16 !

Veckan

Från tisdag till torsdag var min mamma hör på besök. Vi bodde på hotell och åt god mat ute. Det var kul att träffa henne efter fyra månader, tror dock att hon tyckte att det var jobbigare att sägs hejdå än bad jag gjorde. Igår var det mösspåtagning och jag rös för det betyder inte vara att studenten närmar sig för treorna utan även att jag snart åker hem. Det är bara 42 dagar kvar. Men iallafall, nu har även Ferian börjat och där var jag igår på kvällen. Det är en folkfest med karuseller och den heter Los Pueblos vilket innebär att det är olika länder som har ett eget hus där de speglar sin kultur.

30 april, 2016 09:07 | ALLMÄNT | Kommentera

18 år

IDAG FYLLER JAG 18 ÅR!

Vaknade upp imorse av att Josefin kom in på mitt rum och sjöng och hade mig sig en glass till mig. Fick en present av henne och öppnade paket som jag fått skickat hit. Sedan mötte Fanny upp mig utanför min port (små saker som gör en lycklig) och vi gick tillsammans till skolan. Skoldagen flöt på som vanligt men för ovanlighetens skull bjöd den på sol, det brukar nämligen alltid regna på måndagar men inte idag. Fick tusen grattis kramar i skolan och var glad hela dagen. Efter skolan gick jag hem och pratade med människor från Sverige som ringt under dagen och var även vid poolen med Josefin. Klockan 20 var det dags för födelsedagsmiddag tillsammans med kompisar. Vi åt asiatiskt på strandpromenaden, väldigt gott och jag fick världens finaste paket av mina vänner. Det var en låda full med en massa roliga saker som verkligen var genomtänkt, så fint.

Denna födelsedag var inte sig lik. Ingen tårta och inte en massa paket och ingen familj och vänner från Sverige, men jag kunde ändå inte haft det så mycket bättre. Har fått varma kramar från folk jag älskar och har verkligen känt mig uppvaktad, tack alla för det! Är glad att jag fick fylla år här. Imorgon fortsätter firandet med mamma, då ska jag nämligen bo på hotell med henne i två nätter och äta god mat och få paket från familjen.

Söndags

Min mamma är här i några dagar så därför åkte jag till Malaga igår för att äta middag med henne och hennes kompisar. Först bor hon i Malaga fram tills tisdag, sen så åker hon hit och då ska vi bo på hotell tillsammans. Innan jag åkte dit lagade jag först bananpannkakor med Josefin, laga mat hos värdis händer cirka aldrig så det var uppskattat. Sen så var vi vid poolen då det var hela 26 grader, medan det samma dag snöade i Sverige hihi.

Granada

I lördags var jag i Granada.  Efter att jag gått upp lite för sent sprang jag till ferian där bussen gick klockan 8:30. Det tog 2 h dit och vi började med att besöka Alhambra som är en muslimsk stad och även ett känt monument. Det var kanske inte var så anpassat för folk i vår ålder men jag tog mig iallafall den guidade turen och åt sedan lunch i staden. Sedan hände inte så mycket mer förutom att vi gick runt i stan och åkte tillbaka till Fuengirola med bussen. Syftet med resorna är att åka till flera städer i Andalusien och det är en del av en betygsatt kurs i skolan. Tyvärr så måste jag säga att skolan inte riktigt lyckats med dessa resor utan det är bara en massa väntan och bussåkande. Men Granada var fint och nu blir det inga fler resor med hum hum kursen.

Miramar

Halv 7 träffade jag tjejerna för att gå till Miramar och kolla på bio. Vi hade tänkt se på Djungelboken men det visade sig att den inte gick så vi kollade i affärer och åt middag på The Good Burger. Klockan blev sent och det blev en runda förbi McDonalds men sedan gick jag hem. Ska upp tidigt imorgon för den sista skolresan, till Granada. Besos

La playa

Nu har vädret vänt igen så jag gick till stranden efter skolan en stund. Efter det var jag på gymmet, gick en promenad med Cornelia och har nu hängt en stund med Josefin min roomie. Jag har sammanlagt bott tre veckor själv hos värdis när Josefin varit borta och nu med facit i hand måste jag säga att det är mycket roligare att bo med en annan från skolan än de veckorna jag var ensam. Om två veckor är det bal och jag har inte något att ha på mig, panik? Ja. Jag tvättade en klänning som var en eventuell balklänning men när värdis såg den och innan jag sa att jag tänkt ha den på balen så sa hon att det är en perfekt klänning att ha på stranden, vilket jag tar som en förolämpning. Imorgon blir det en lugn fredag med biobesök på Miramar där jag även hoppas på att kunna kolla i lite butiker efter en ny klänning att ha på balen. Godnatt.

gym

hoy en el gimnasio

Idag hade jag egentligen inga obligatoriska lektioner förutom en 15 minuters presentation, verkligen typiskt SSCDS men jag klagar inte. Stannade kvar i skolan ett tag och gick sedan hem i regnet. Har nyss varit på gymmet och nu ska jag duscha, plugga, äta och sova.

På fredag kommer min mamma hit men jag kommer inte träffa henne förens söndag kväll då hon ska vara i Malaga med sina kompisar först. Jag ska även hinna med en skolresa till Granada och ett dop (?) för någon släkting till värdfamiljen, spännande. På grund av det och att det ska vara dåligt hela veckan så kommer inte något speciellt att hända. Är sugen på en frappe från Dulces då ska försöka dra med någon dit för att fika imorgon, annars så kommer veckan inte bjuda på någon speciellt fram tills helgen.

Helgen

Fredagen och lördagen gick snabbt men har hunnit med mycket. I fredags var vi på kvällen på Fanny och hennes kompis hotellrum, vi var ett stort gäng tjejer i och med att både Cornelia och Fanny har besök här. Alla gick sedan ut och dansade och efter sov vi hos Cornelia. På lördagsmorgonen åt vi frukost; cafe kon leche, zumo de naranja och en pitufo kostade endast 3€. Solade på stranden hela dagen och gick inte hem förens klockan 17 och då blev det en repris från fredagskvällen förutom att vi alla samlades på piren innan vi gick ut. Skolan och vardagen känns så långt borta när helgen kommer. Jag har inte lagt en minut av min helg på skolarbeten vilket varit skönt men ändå någonting jag såklart ångrar nu i efterhand...

Fisk

På grund av inställda lektioner började jag 12:25 idag så jag passade på att ta sovmorgon och gick sedan till skolan för lunch och två lektioner. Efter skolan gick jag en runda förbi stan och fick med mig hem en ögonbrynspenna från Kiko. Var sedan tvungen att skynda mig hem för hade sedan innan bestämt, eller ja det var min värdmamma, att plugga spanska med min värdsyster. Så jag och Josefin satt ett bra dag denna eftermiddag och försökte förstå oss på grammatik. Vet tyvärr inte om jag blivit så mycket smartare men det är alltid kul med integration med värdsystrarna. Hade även tid för ett spinningpass tillsammans med Hanna innan middagen. Till middag blev jag förresten serverad något väldigt annorlunda som ni ser på bilden. Det är fiskspad från fisksoppan som värdisarna år till lunch idag. Har svårt att säga nej men efter två klunkar så var det nog. Imorgon är det fredag och jag ska sova borta och även gå ut på kvällen. Inte många utekvällar kvar tills sommarlov så jag vill ta vara på varje kväll. Kram och godnatt.

Fanny 18 år

Vilken dag! Det började med att jag på morgonen stod och väntade utanför Fannys port för att ge henne en födelsedagskram.. Dagen var sedan som vanligt fram tills lunch då Fannys systrar helt plötsligt står bakom henne. Hur sjukt? De har alltså åkt hit för att överraska henne på hennes födelsedag. Efter skolan gick jag en stund till stranden, sedan gymmet och på kvällen samlades alla för att fira Fanny och äta indiskt. Maten var som vanligt mums och det var kul att se Fanny så glad. Ännu en gång stort grattis på 18 års dagen finaste vän.

Springrunda

Såhär fint var det när jag klockan 20 idag gick ut och sprang. Har varit sjuk ett tag och har ingen studiemotivation så att lämna allt och äntligen träna igen var roligare än det brukar. När jag kom hem han jag både med att duscha och fixa saker på rummet då vi idag åt middag 5 i 10, sent! Nu ska jag läsa en bok och sova. Imorgon väntar en vanlig skoldag men på onsdag blir den lite speciell för då fyller Fanny år. Födelsedagar här är annorlunda men inte sämre för det. Eller ja det är vad jag tror iallafall, får väl se jag fyller ju år om exakt 2 veckor idag.

Jordgubbar

Då var helgen slut tyvärr. Har hunnit med en massa kul men olyckligtvis inte mycket skolarbete. Igårkväll åt jag middag i hamnen och gick sedan ut och hade riktigt kul. Vaknade upp imorse strax innan klockan 10 och mötte upp gänget för en frukost på Lorena. Vi har kommit på att vi ska börja äta frukost tillsammans en gång varje helg, mysigt och kul att prata om kvällen innan. Efter det gjorde jag inte mycket. Åt en lång lunch med Josefin, ensamma idag igen, och tryckte då i mig en massor av jordgubbar. Trodde inte det gick men jag tror att jag har börjat tröttna på jordgubbar, äter det allt för ofta här