Ellen  Svenska skolan Fuengirola 15/16 !

The end

Bild stulen av @celinepattyranie på instagram, vad gör man inte för bloggen när man inte har en telefon.

Sista dagen på veckan börjar nu gå mot sitt slut. Dagen inleddes med ett gympass och sedan en lunch med Josefin, min värdmamma och värdsyster här hemma. Var även i skolan en stund och pluggade och åt chokladbollar som Celine och Maja bakat. Är precis hemkommen från en promenad uppe i Mijas och nu ska det pluggas. En vanlig söndag här nere på skolkusten.

Middag

Åt middag ute idag med Celine, Bianca, Lovisa, Hanna och Fanny. Efter att ha letat ett tag hamnade vi på en restaurang vid strandpromenaden som ägs av en svensk. Menyn var därför på svenska, personalen pratade svenska och de erbjöd även en taco buffé. Jag åt en räksallad som var god men Celine och Lovisas chevretoast och avokado sallad såg tusen gånger godare ut. Den får det bli nästa gång, kommer helt klart att besöka restaurangen någon mer gång. Nu är jag precis hemkommen och istället för att gå ut på en temautgång som elevkåren arrangerat så kommer jag att spendera kvällen i sängen. Vill hellre lägga mig tidigt och sova ut.

Colmenar

Bussen avgick från Ferian klockan 9 imorse och det tog drygt 1h till byn Colmenar. Först var vi på ett bimuseum som var som en bifarm. Vi fick sätta på oss en dräkt och sedan gå till ett ställe där guiden släppte ut en massa bin. Det var läskigt när det satt flera bin mitt framför ögonen på en men annars var det häftigt. Nästa stopp var lunchpaus. Skolan bjöd på tapas på en restaurang. Den var inge vidare som ni kanske ser på bilden men jag tryckte i mig allt då jag var hungrig. Efter det åkte vi till en köttfabrik. Det luktade illa och var inte speciellt kul. Det sista stoppet på utflykten var ett ställe där man kunde köpa honungen. Själv köpte jag inget utan satt och väntade i en park istället i solen istället. Byn vi var i var helt öde och aktiviteterna var inte jätte kul men det var trevligt folk och kul att vara på en bifarm. Kram.

Friyay

Det serverades pannkakor till lunch i skolan idag, dessutom med en massa grädde, sylt och chokladsås. Hamnade i matkoma efter som jag härdade ut medan jag tittade på The OC hos Maja med henne och Celine på rasten efter lunch. Perks med att bo cirkus 3 min från skolan är att man kan gå hem på håltimmarna.

Har även hunnit med ett gympass idag med Hanna och Fanny. Det avslutades med 15 minuters abdominales. Det var flummigt då alla övningar utfördes med en pilatesboll. Förhoppningsvis blir det middag snart och sedan ska jag fika med vänner, beror lite på om maten blir tidigare än 21:30 eller inte annars stannar jag hemma framför serier. Imorgon står nämligen en skolresa på schemat och då måste jag vara pigg. Vi ska åka till en bifarm och även äta tapas en bit utanför Malaga.

Tjugoåttonde November

atm

Dagens roliga har var varit att jag åt en spansk variation av Skogaholmslimpa. Den var betydligt mycket hårdare och torrare men den smakade verkligen Sverige. Dessutom så har russin-flings yoghurten bytts ut mot en naturell yoghurt. Små saker i vardagen gör så mycket mer här än vad de gör i Sverige.

I kursen hum hum har vi en uppgift nu där vi ska prata med våra värdföräldrar och det slutade med att jag, Josefin, mina två värdsystar, värdmamma och huden satt inne på Josefins rum för att göra uppgiften. Det var kul att känna sig som en del av familjen lite mer, även fast jag och Josefin inte bidrog med så mycket utan mest nickade och log.

woho

Hittade dessa bilder från Malaga. Eftersom att jag bild uppdateringen sedan jag blev av med min mobil inte är den bästa så tänkte jag att det var kul att lägga upp de här.

calor

Nyss på Dulces

Efter skolan gick jag, Fanny, Celine, Lovisa och Maja till Dulces för att fika, första cafe con leche 2016! Efter ett tag tittade solen fram bakom husen och då blev det direkt att kavla upp ärmarna och sola. Vi satt och pratade och kom fram till att 2016 kommer bli det bästa året någonsin. För min del inleddes det med ett kul nyår och sedan men att vara här, i solen. Jag fyller 18 om tre månader och kommer spendera hela våren här och ha grymt kul. Just nu händer det inte så mycket men vi har mycket att se framemot och värmen gör en hel del för tillfället. Älskart.

Jordskalv

Det utlöstes i vattnet utanför Marocko

Vaknade upp 05:23 inatt av att hela mitt rum skakade. Först trodde jag att det var en dröm men jag förstod rätt snabbt att det var på riktigt. Det var häftigt att uppleva något sådant samtidigt som det var läskigt. Jag låg och väntade på en tsunami i sängen men det började bara skaka igen och sedan kunde jag somna om. Det läskiga är att det skedde förra veckan fast då märkte jag inget och om det händer en andra gång känns de som att det lika gärna kan ske igen, och kanske tom en större. När jag vaknade på morgonen för att gå till skolan trodde jag att det var en dröm igen men sedan när jag kom till skolan insåg jag att jag inte var ensam om det jag upplevt.

Malaga

Hade med min kamera ut i fredags och fick till roliga bilder, här är några blandade från hela helgen.

Klockan 6 i fredags satte vi oss 7 tjejer på tåget till Malaga. Vi köpte med oss mat hem från en Indisk restaurang och fixade oss sedan för att gå ut på kvällen. Vi var lite överallt och dansade tills vi inte kunde stå längre. När kvällen började gå mot sitt slut tog vi en taxi hem men det slutade med att vi gick till ett annat ställe innan och dansade lite till. En sjukt rolig kväll med allt för lite sömn vilket resulterade i en slappar dag på lördagen bestående av att sola och titta film, men även en promenad i stan. På kvällen lagade vi middag hemma och sen blev det ut igen, men denna gång med ett stort killgäng från skolan.

Vaknade upp halv 12 imorse och då packade vi upp ihop och åkte tillbaka. När jag kom hem möttes jag av att hela familjen plus min värdsysters och värdbrors pojkvänner var här för att äta lunch, annars är det nämligen bara mina värdföräldrar som bor här då barnen flyttat ut. Jag har inte träffat de innan såhär och efter denna helg var inte energin på topp vilket resulterar att de förmodligen nu tror att jag är helt socialt inkompetent.

Sammanfattningsvis så var det en väldigt kul helg som jag sent kommer att glömma. God mat, bra människor, sol och mycket dans. Kram.

Helg i málaga

Imorgon efter skolan åker jag och dessa till Malaga för att bo två nätter i Lovisas föräldrars lägenhet. Det kommer bli väldigt kul och speciellt då vi inte kommer ha några regler. Tänker inte spendera en sekund åt att plugga utan denna helg ska helt ägnas åt att umgås och ha kul. Mer uppdatering och bilder kommer på söndag när jag är hemma igen.

regn

När jag vaknade regnade det ute, mycket. I skolan var det dessutom riktigt kallt, hade jacka på mig och frös ihjäl. Skoldagen har inte varit toppen då den var fylld med för långa håltimmar och sega lektioner. Nu har jag tittat på serier och ätit mellis med sällskap av min hund Cocco som ligger på mitt ben.

Värdfamilj

Vakna upp en lördagsmorgon och lyssna så att ingen är i köket för att sedan gå upp och äta frukost. Inte för att det skulle bli stelt att i princip stå på varandra i det lilla köket, mer på grund av att man vill plocka på sig vad man vill utan att någon tittar. Att hela tiden behöva säga var man ska trots att man bara ska ut och handla något i närmaste mataffär. Du kan inte spontant ta en lunch på stan utan måste hela tiden säga till innan att du ska äta ute då maten förbereds tidigt på dagen. Men det finns även någon charmigt i det, att bo hos någon annan och känna sig som en del av en nya familj samtidigt som du känner dig som en inneboende. Att kommunicera är svårt och middagarna fylls av mycket nickande och leenden i brist på ord. Men det leder till mycket skratt. Man får en inblick i en helt ny livsstil. Måltiderna ser annorlunda, mattiderna senare och i princip hela dygnet ser annorlunda ut tidsmässigt. Du får maten serverad, kläderna tvättade och rummet städat. Lukterna i huset är annorlunda och de långa duscharna i Sverige byts ut mot korta duschar för att inte slösa vatten.

Att bo i värdfamilj är inget jag vill utsätta mig själv för någon mer gång och jag tror heller inte att jag kommer göra det. Men samtidigt är den en del av denna resa. Den spanska familjen och huset blir en startpunkt, framförallt i början, och som jag sa så finns det ändå en charm i att bo med några från en annan del av världen.

Pyjamasdag

Bild snodd av Lovisa och Celine från promenaden

Morgonen började med en samling i Aulan där det gavs lite pepptalk från lärare. Efteråt bjöds det på fika. Dessutom så hade elevkåren anordnat en pyjamasdag idag vilket gjorde det ännu mysigare. Alla gick runt i mjukisbyxor eller pyjamas, fler sånna dagar uppskattas. Efter skolan satt jag kvar och pluggade och gick sedan till gymmet. Gick på ett pass som heter Gap, dvs rumpa och mage. Avslutade sedan men en promenad tillsammans med Lovisa och Celine längst strandpromenaden. Har även hunnit med att sola en hel del idag och känner att jag fått färg, wiho. Nu ska jag plugga ett tag och senare blir det middag och läggdags. Middagens projekt är att jag ska försöka säga att min värdis måste följa med mig till polisstationen för att anmäla min stulna mobil, hur jag säga säga det på rätt sätt vet jag ej. Kram.

Söndag

Vaknade upp hos Corre och åt en ovanligt god frukost för att vara här. Sedan gick jag till gymmet med Lovisa, Celine och Maja. Har ätit lunch och ska nu plugga resten av kvällen. Är trött idag så inte så mycket har hänt eller kommer att hända. Laddade nyss över bilder från min kamera till datorn dock så ville iallafall lägga upp några från el Chorro i höstas som jag inte lagt upp förut.