Ellen  Svenska skolan Fuengirola 15/16 !

Strandat

Hur fin är inte Majas gata hon bor på här? Älskar de färgglada små radhusen med sina grindar på framsidan. Idag var jag i skolan fast jag hade egentligen inte någon obligatorisk lektion. Så jag åt lunch där och gick till Conrados för att plugga. Efter någon timme dök solen upp bland molnen så solade på stranden i någon timme. Klockan halv sju var jag Fanny och Lovisa ute och sprang vilket visade sig vara alldeles för tidigt då det var varmt. Nu ska ja snart äta middag och sedan plugga.

Pizza pizza pizza

Igår sov jag över hos Cornelia igen. Vi började med att gå till Shivarma för att köpa pizza som förövrigt kostade 35 kronor som vi åt på balkongen. Pizzan, sällskapet och allt var på topp. Sen bakade vi en brownie och tittade på film. Att sova över på vardagar uppskattas, varför gör man inte det till en vana? Idag hade vi spanska nationella och det kändes bra. Det är lätt att säga utan att ha fått reda på resultatet men det känns äntligen som att alla långa middagar fylla med konversationer på spanska börjar ge resultat. Har även pluggat matematik i timtals idag sä alldeles strax ska jag gå ut och springa för att ta en paus.

Övernattning

Igår gick jag hem efter skolan och packade väskan för att sedan möta upp kompisar på Mercadonan. Vi handlade mat och gick hen och lagade och åt det på Cornelias altan. Vi gjorde sötpotatis med chevre, sallad och kyckling och hummus till det. Bästa på länge helt klart. Sedan fixade vi oss och förare för att gå ut. Jag var trött efter veckan så utekvällen var inte den roligaste men hade stort sätt en bra kväll. Sov sedan över hos Cornelia. Vaknade upp imorse till sol så vi köpte frukost på Dian och gick till stranden fram tills eftermiddagen. Nu har jag varit hemma en stund och ska nu duscha för att sedan få till skolan och äta middag och se på Eurovision. Ibland så anordnas det myskvällar i skolan och ikväll är en sådan kväll. Besos.

Sol och bad

Börjar inse att det här med att blogga inte riktigt är min grej vilket ni kanske märkt. Men jag ska fortsätta att uppdatera för det är trotsallt bara en månad kvar nu. Regnet fortsätter att ösa ner och tröttheten har verkligen funnit en plats inom mig. Igårkväll bad vi om en tidig middag och jag gick och lade mig klockan 10 vilket ledde till att jag nästintill hoppade upp ur sängen för att äta frukost och gå till skolan för engelska nationella. Det gick förövrigt rätt kasst, men kunde inte bry mig mindre för vad gör egentligen en bokstav på ett papper, okej det ska inte komma från mig. Annars så försöker jag göra mig redo inför Matematik 2B nationella och hinna med att träna. Idag när jag sprang var det såhär fint som ni ser när en regnbåge tittade fram. Imorgon är det helg och den kommer blir mer än kul. Jag ska sova över hos Cornelia och innan det laga en god middag, men framförallt så ska jag sola i helgen! Äntligen! Godnatt hörs imorgon

12 maj, 2016 22:28 | ALLMÄNT | Kommentera

Ellen

Vet inte om jag sagt det men Ellen som var här i höstas kom hit i onsdags för att överraska oss. Vi satt på Los Enebros och trodde att Lovisa hade något viktigt att berätta men det visade sig att det var Ellen som var det viktiga. Hur kul? Så nyss var jag och fikade för att umgås in i det sista. Annars har jag försökt göra klart den sista (!) hum hum uppgiften någonsin. Skriver om spanska matvanor just nu och försöker formulera mig på spanska. Inser nu att mina förhoppningar i början av året om att jag skulle komma hem med ett högt betyg och vara duktig på spanska inte kommer att stämma.

9 maj, 2016 20:44 | ALLMÄNT | Kommentera

Puerto Banus

Bildbomb från helgen

Efter balen vaknade vi upp i huset i Puerto. Vädret var tyvärr dåligt hela helgen så det blev inget solande utan vi alla drog oss ut för att äta. Under dagen mös vi i huset tills det var dags för middag. Istället för att gå ut så beställde vi en massa hämtmat som vi alla delade på och åt lite av allt. Senare på kvällen gick vi ut i Puerto Banus igen men denna gång var det bara vi tjejer. Vi har länge sagt att vid balen är det slut, och ja nu har balen och Marbella helgen varit. Vill bara stoppa tiden för är inte redo att om 5 veckor befinna mig i mitt rum i Sverige. Vill ha mer.

Bal

Vilken kväll!

Jag fixade mig hemma och sedan tog vi alla en taxi till Tamisa Golf där balen höll hus. Det bjöds på snittar och dricka i början medan alla minglade och tog bilder. Det var en pool och en golfbana runt om så de var riktigt fint. Alla var fint klädda och själv hade jag en klänning från Zara. Efter minglet började middagen och under middagen så delades det ut nomineringar, både som vi röstat på innan och slumpmässiga. Dessutom så hade det arrangerats lekar och allt var så bra uppstyrt. Eloge till de som fixat med allt. Tiden gick snabbt, alldeles för snabbt. Klockan 11 avgick en buss till Puerto Banus. Bussresan bestod av sång och glatt folk. Sedan fortsatte kvällen i Puerto Banus tills på morgonen då vi gick hem till huset som vi hade hyrt medan resten åkte hem tillbaka till Fuengirola.

Julia

Min kompis Julia är på semester inen stad mellan Malags och Fuengirola. Eftersom att det är så nära så bestämde vi oss för att ses här. Jag visade henne runt här och vi fikade och var hemma hos mig en stund. Det var i somras senast vi sågs så vi jag den hel del att ta igen. En bra stund med en bättre kompis. Annars idag så ska jag förbereda mig inför malen genom att måla naglarna och lägga fram kläder. Imorgon är det först bal och sedan utgång i Marbella för att sedan stanna kvar i Marbella. Ännu en kul och sjuk sak är att Ellen är här! Hon överraskade oss igår och ska med till Marbella. Lever trots regn och rusk.

Måndag tisdag

Igår var jag ledig och solade hela dagen. På kvällen sprang jag en runda med Celine och avslutade det hela med träning på stranden. Imorse vaknade jag klockan 08:44 efter att ha stängt av mitt alarm. Det visade sig att även Josefin vaknade då så vi sprang till skolan och hann vara där innan klockan 09:00 då Nationella prov i engelska väntade. Trots en stressig morgon kändes det bra. Har även fixat mina ögonfransar idag, är nöjd! Det tog ett tag och det var nästan lite läskigt men nu är jag fin i några veckor utan att sminka mig. Tredje maj innebär även Hannas födelsedag, stort grattis älskling! Godnatt

Dia del madre

Idag är det morsdag i Spanien. Min värdmamma har hintat om det ganska länge och vid lunchen så gav hennes riktiga barn henne paket medan jag och Josefin satt helt tomhänta. Så vi tyckte att det var en bra idé att köp något så vi gick ner på ferian och kollade runt. Det slutade med att vi köpte en ost och en pepparkaka med henne namn på. Hoppas att hon blir glad men det tror jag. Passade även på att ta lite bilder på ferian eftersom att jag inte har med mig min telefon dit på kvällen.

Ferian

I fredags efter skolan gick jag till gymmet och gjorde mig sedan i ordning för att gå till svenska kyrkan. På kyrkan bjöds det på grillade hamburgare och några hade styrt upp lite lekar. När vi grillat klart gick vi till Fannys tak för att börja kvällen och sedan gick vi vidare till ferian. Jag åkte radiobilar och dansade på casetas men hamnade tillslut på de vanliga ställena. I lördags vaknade jag upp tidigt och då kom Hanna över innan vi mötte upp de andra för frukost på Pan. Solen stekte så det var även strandhäng som gällde. På vägen till Pan möttes vi av en parad. Alla länder hade ett litet uppträdande under paraden och det var häftig, lyckades inte få några bra bilder på den men ni ser lite. Även lördagskvällen spenderades på ferian och oj vad det dansades. I Indien casetan spelades det indisk musik och det var uppträdanden på scenen. Ikväll är planerna att spendera den sista och tredje dagen på ferian, men jag får se hur det blir med det. Kram.

Veckan

Från tisdag till torsdag var min mamma hör på besök. Vi bodde på hotell och åt god mat ute. Det var kul att träffa henne efter fyra månader, tror dock att hon tyckte att det var jobbigare att sägs hejdå än bad jag gjorde. Igår var det mösspåtagning och jag rös för det betyder inte vara att studenten närmar sig för treorna utan även att jag snart åker hem. Det är bara 42 dagar kvar. Men iallafall, nu har även Ferian börjat och där var jag igår på kvällen. Det är en folkfest med karuseller och den heter Los Pueblos vilket innebär att det är olika länder som har ett eget hus där de speglar sin kultur.

30 april, 2016 09:07 | ALLMÄNT | Kommentera

18 år

IDAG FYLLER JAG 18 ÅR!

Vaknade upp imorse av att Josefin kom in på mitt rum och sjöng och hade mig sig en glass till mig. Fick en present av henne och öppnade paket som jag fått skickat hit. Sedan mötte Fanny upp mig utanför min port (små saker som gör en lycklig) och vi gick tillsammans till skolan. Skoldagen flöt på som vanligt men för ovanlighetens skull bjöd den på sol, det brukar nämligen alltid regna på måndagar men inte idag. Fick tusen grattis kramar i skolan och var glad hela dagen. Efter skolan gick jag hem och pratade med människor från Sverige som ringt under dagen och var även vid poolen med Josefin. Klockan 20 var det dags för födelsedagsmiddag tillsammans med kompisar. Vi åt asiatiskt på strandpromenaden, väldigt gott och jag fick världens finaste paket av mina vänner. Det var en låda full med en massa roliga saker som verkligen var genomtänkt, så fint.

Denna födelsedag var inte sig lik. Ingen tårta och inte en massa paket och ingen familj och vänner från Sverige, men jag kunde ändå inte haft det så mycket bättre. Har fått varma kramar från folk jag älskar och har verkligen känt mig uppvaktad, tack alla för det! Är glad att jag fick fylla år här. Imorgon fortsätter firandet med mamma, då ska jag nämligen bo på hotell med henne i två nätter och äta god mat och få paket från familjen.

Söndags

Min mamma är här i några dagar så därför åkte jag till Malaga igår för att äta middag med henne och hennes kompisar. Först bor hon i Malaga fram tills tisdag, sen så åker hon hit och då ska vi bo på hotell tillsammans. Innan jag åkte dit lagade jag först bananpannkakor med Josefin, laga mat hos värdis händer cirka aldrig så det var uppskattat. Sen så var vi vid poolen då det var hela 26 grader, medan det samma dag snöade i Sverige hihi.